תשובה לגל אוחובסקי, האקדמיה לקולנוע

.

לגל אוחובסקי  גל יקר,

הקרנות סרטי הקולנוע המועמדים בתחרות "פרס אופיר" מתחילות עוד כמה ימים.

זה הזמן המשמח של תעשית הקולנוע בכלל ושל חברי האקדמיה בפרט שנפגשים ורואים

יצירות קולנועיות,  פיצ'רים, סרטים קצרים, דוקו בחודש חגיגי במיוחד.

כמה מילים אישיות,

אני נציגת שח"ם ארגון השחקנים בישראל בהנהלת האקדמיה הישראלית לקולנוע

וטלוויזיה ואני כותבת מתוך ידיעה ואמונה מלאה בכל מילה:

אין באקדמיה דבר וחצי דבר שאינו הליך שקוף וודמוקרטי במאת האחוזים,

שעסקו בו רבות, הצביעו עבורו בהצבעות שקופות, לפעמים בהנהלה, לפעמים באסיפה

השנתית כפי שמחייב החוק.

אין כזה דבר "חברי האקדמיה" כגוף מאורגן כשזה נוגע להצבעות, ובודאי לא בהצבעות

על הזוכים, זה כמו להצביע על "השמאלנים האלה" או "הימנים האלה" או "הבוהמה".

להרגיש שהאקדמיה לא מפרגנת כשאין דבר כזה "האקדמיה", חוץ מהחלטות מנהלתיות

וטכסיות זה כמו להרגיש לא מקובל בכיתה כשבעצם אין כיתה.

יש אלף ושלש מאות בני אדם, שעמדו בקריטריונים מקצועיים כדי להתקבל לאקדמיה,

נסיון מקצועי הוא הראשון והחשוב שבהם, הם משלמים דמי חבר לא נמוכים תמורת

הזכות או הכבוד להמנות בין חברי האקדמיה, ופעמיים בשנה, להצביע באופן חשאי,

בפרס הטלוויזיה ובפרס אופיר. בשלב ראשון מכל המועמדים שהוצעו, בכל המקצועות,

מבמאי עד תאורן, מליהוק עד שחקנים לעליה לגמר,

ושלב שני מבין חמשת הנבחרים העולים לגמר, את הזוכים.

כל אחד מחברי האקדמיה רשאי כמובן להצביע,

ולמרות הפצרות האקדמיה אחוז המצביעים בפועל נמוך ממה שהיינו רוצים,

למה? לא ברור, הלוואי והיינו מצליחים להגדיל את אחוזי ההצבעה.

מה שברור שכל אחד מצביע כרצונו, מסיבותיו הוא.

האם כל ההצבעות "מקצועיות" נטו? קרוב לודאי שלא.

האם הרבה מהצבעות אינטואיטיביות, רגשיות ועומדות ( או נופלות ) גם על ענייני אגו,

משקעי עבר טובים או רעים עם היוצרים או חלק מהם? כנראה.

האם הצבעה כוללת את מכלול העניינים וחישובים שמרכיבים אותנו כבני אדם? ברור.

האם אני מצביעה תמיד רק על פי דעתי "המקצועית"? לא בטוח, גם אם אני משתדלת.

האם אצביע לשחקנית שמשהו עומד ביני לבינה, או ההיפך? לא בטוח.

האם אצביע למי שקיבלה תפקיד במקומי? תלוי, אולי כן, כנראה שלא.

האם אצביע למלהק/ת שלא מזמינה אותי לאודישנים שאני מאמינה שהייתי צריכה להגיע

אליהם? לא בטוח.

הצבעות הן דבר מורכב,

החלטה לאיזה מועמד/ת מגיע פרס אינו עניין טהור של שחור לבן,

יתכן שסרט יהיה מצויין ממש ועדיין תבחר להצביע עבור סרט נהדר אחר,

כנ"ל לגבי מועמדים לפרס השחקן או הצלם, ששניהם או שלושתם עשו עבודה מצויינת

ותבחר להצביע עבור מי שאתה מחבב או אפילו, אנושי לגמרי, לא למי שאתה לא מחבב.

מבאס,

אבל גם באמנות אין דעה אחת, אין מחליט אחד,

ואובייקטיביות ודעה ותמימות דעים, אין להן מקום במקום המיועד לאמנות

וכמה טוב שכך מירי.

אבל זה מה יש ואין לזה קשר למי שמנסים לסמן,

מהטעם הפשוט ש"היא" אין לה קשר או יכולת להשפיע על ההצבעות של חבריה.

מבאס, אבל מדוייק.

cut

. עותק מספר 7, מכונת כתיבה, סטנסילים.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: