ארבע נשים ושמלות

.

אני מתבוננת בצילום הזה כבר חודשים ארוכים.

שוקלת לסרוק אותו ולהגדיל לגודל אמיתי. מטר על שמונים או משהו.

יש בו משהו מקפיא זמן, תקופה, אופנה ואותנו,

ואני  לא מצליחה, גם לא רוצה כמובן, להרפות.

היום נתקלתי, שוב, בבלוג אופנה כל כל מיוחד ומקסים.

יש בו טוויסט יחודי וזכרון קולקטיבי כל כך רחב שמאפשר לי  לנסות להביט בו

במבט נקי, לנסות לפרק אותו לגורמי  זמן, משפחה, אופנה ובכלל.

הנה אנחנו, ארבעתנו במלוא תפארתנו.

.

השנה: כנראה 69'. הסנדלים הלבנים שלי מסגירים את הזמן. הם נקנו ביום האחרון של

הלימודים בבית הספר היסודי ברמת החיל, ובגללם זרקו אותי, ואת זה קשה לשכוח

מחוד דפנה ב"מחנות העולים" סניף השכונה.

שנתיים לאחר המלחמה הכובשת. המיתון שהגיע בעקבותיה נתן אותותיו גם בחיים שלנו.

התוצרת של בתי חרושת לטכסטיל לא הייתה בעדיפות ראשונה אצל אזרחי המדינה. אח

שלי היה חייל, אבא במילואים חודשים ארוכים, החתול שלנו חזר הבייתה אחרי חצי שנה

העלמות וצער גדול, ולי, אמא הסכימה סוף סוף לקנות חזיה. וגם הצפרדעים באו, יו נואו.

הארוע: ארוע משפחתי כמובן. כזה שאמא תפרה לנו ולה שמלות חדשות לכבודו.

צלם: אבא שלי כמובן

הנוכחות בצילום: סבתא שלי. היפה, הזקופה, החזקה בנשים. עקשנית ודעתנית כמו לא

נולדה בתחילת האלף הקודם. פמיניסטית מבלי דעת. תספורתה הרגילה והנוחה. שיבה

קלה בשערה וליפסטיק – בטח ליפסטיק אלא מה, שפתון? ליפטיק אדום בשפתיה.

אני תוהה האם השרוולים השקופים המכסים את זרועותיה נתפרו כדי לא לחשוף זרועות,

בכל זאת בת שישים וקצת, או שזו שמלה קצת פחות קייצית. השמלה עוברת את אורך

הברכיים והגיעה איתה כנראה מאר'הב כששבה מגלות ממושכת כשנתיים לפני הצילום

יחד עם התיק הלבן שבידה, מעיל פרווה ושאר דברים שהריחו חו'ל.

אמא שלי: יפה, תמה וחייכנית. בתחילת שנות הארבעים שלה. רואים שהייתה במספרה.

רולים. ניפוח קל במספרה השכונתית, וספריי. סיבוב נוסף לפני שעוזבים את הבית. אמא

אוהבת בגדים. מאהבתה לבגדים למדה לתפור. באיזו שנה פתחה בוטיק –  ב ו ט י ק –

ברחוב אשתורי הפרחי, אני מנסה להזכר – בנסיון לחבר בין אהבתה, מקצועה וכל היתר.

עגילי הפנינה התלויים שלה….אני חייבת לחפש אותם בשישי הבא, ואת העדי על צווארה

אני מכירה גם מחיטוטים בארון שלה. את השמלה תפרה בעצמה, והיא נוגעת בקו הברך,

ממש נוגעת והצוארון חתוך בחתך קלאסי שמחזיק מעמד עד היום בכל קולקציה ראויה.

הנעלים שלה תואמות כ מ ו ב ן את התיק שאני לא מעוניינת לפרט מה הייתי מוכנה

לעשות כדי שיהיה שלי היום, והיא לא מאופרת. ליפסטיק, רק ליפסטיק, ורדרד וזהו.

הקטנה: שקטה מבחוץ וסוערת מפנים הייתה כל כך רזה שיום אחד אני אגלה לעולם את

הכינוי שקיבלה בגלל דקותה, היא גם מעולם לא עשתה עניין מבגדים, עד היום. היה איזה

עשור שהעובדה שאחותה הגדולה הייתה דוגמניה מצליחה והביאה הבייתה ערימות

בגדים מצא חן בעיניה, וגם גרם למריבות לא פשוטות של תחזירי-מיד-מה-שנתתי-לך-

אבל-נתת-לי-לא-אכפת-לי וכדומה. השער שלה קצוץ. לקח לה הרבה שנים ללמוד

להשתלט על החלק הכי מרדני  בה. והדרך הייתה פשוטה: שלא יהיה הרבה ממנו,

אולי נצליח להשתלט עליו. היא לובשת שמלה שאין בה מהצבע השולט של היום,

הטורקיז שכבש כל חלקה טובה אצל אמא שלי משום מה, וגם את השמלה שלה

אמא תפרה. היא בת …אולי אחת עשרה ולכן, אני משערת, ננעלה בנעלים וגרביים

-ילדה-טובה עד הברך ממחלקת הילדות-עדיין-לא-נערות, ועדיין לא עונדת את השרשרת

שסבתא נתנה לכולנו, כל אחת בתורה לבת מצווה, מסורת שאמא שלי המשיכה.

ואני: אין לי מושג מי הנערונת הגבוהה הזו שמביטה במצלמה במבט לא מוכר ומורגש לי.

אני  מזהה את עצמי כדמות בצילום, כמובן, אבל בתחושה….. הנערונת ההיא, בדיוק בת

גילה של השרך הגדל בביתי, זרה לי. אני מביטה בפניה מתוך רצון עז לגלות בה את

סימני האני ונשארת מרוחקת ובו בזמן מרותקת אל תווי הפנים שלה.

והשמלה שאמא תפרה לי ובטח התווכחנו על האורך שלה, קצר. קצר מדי. ככה הולכים.

מי? כולם. מי אלה כולם? אוף אמא, והסנדלים, הסנדלים שכל כך שמחתי איתם וגרמו לי

כל כך הרבה עוגמת נפש כי סילקו אותי מהתנועה בגללם, סלונית על עקבים שכמותי,

והשער שלא נראה כאן בהיר כמו שהיה במציאות אין לי מושג למה, ואמא שלא מבינה

למה אני מסתירה את הפנים ומכסה את העינים עם השער הזה, מה-זה-השער-הזה-על-

הצד-ככה-אי-אפשר-לראות-כלום-את-תקלקלי-לך-את-הראיה, והתיק הלבן של אמא

שהרשתה לי להשתמש בו שיתאים לסנדלים כי לילדות בנות ארבע עשרה אין תיקיערב.

והברך, והיד, מונחות כאילו הגוף יודע מעצמו איך לעמוד גם שנתיים לפני שזה מתחיל.

ואולי בעצם גם המבט, לכי דעי.

.

אני מביטה בצילום וחושבת שכל מי שיביט בו יראה שאנחנו משפחה.

אין בכלל ספק שיש ביננו דמיון, דמיון ברבדים שונים,

שאפשר לראות, ובטח להרגיש גם בימים אחרים, גם לאורך השנים,

ואהבה. כמה אהבה.

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • מיכאל ז.  ביום 24 ביולי 2010 בשעה 17:21

    תמונה נפלאה, בהחלט שווה הגדלה.
    וזרקו אותך בגלל הסנדלים? למה? עניין של "סלונים" וכאלה?

    אהבתי

  • שרון  ביום 24 ביולי 2010 בשעה 17:29

    טוב, כל ניתוח פרטי האופנה והלבוש, זה פוסט מאוד של בנות, לבנות…

    ובכן… לא. מסתבר כי הצלחת להעביר הרבה תחושות ורגש כאן, ולכן זה פוסט לכולם. כתוב יפהפה, שישימו גם לב למה שאת כותבת על התיק למשל, אני מניח שאין כבר דברים כאלה, ואז הם היו הכי איכותיים.

    יופי של צילום, כבוד לאביך, ואין ספק שקל מאוד להתאהב בנערה שמשמאל

    אהבתי

  • אורון  ביום 24 ביולי 2010 בשעה 21:41

    שוב אני אשעמם בתגובה שלי ואגיד כמה כייף לקרוא אותך! כמה יפה את כותבת! כמה מוכשרת! טוב, אז אני מוכן לשעמם במקרה הזה.

    מעבר לכך, ניתוח פרטי הלבוש והפרשנות לאופנה של אותה תקופה – פשוט מבריק…

    והתמונה – אויי, כמה תמונות כאלה יש לי מסוגים שונים, אופנות משתנות…אין כמו תמונות תקופתיות שכאלה…געגועים.

    אהבתי

  • א.  ביום 24 ביולי 2010 בשעה 21:51

    איזה פוסט מדליק

    אהבתי

  • רותי  ביום 24 ביולי 2010 בשעה 22:40

    נהדרת!
    איזה כיף לקרוא…

    אהבתי

  • ימימה  ביום 25 ביולי 2010 בשעה 00:12

    איזו תמונה מקסימה. וההבעה שלך כולה אומרת טינאייג'ריות. מה הכניסו אותי לתמונה הזאת בכלל, או משהו כזה.

    אהבתי

  • אורי  ביום 25 ביולי 2010 בשעה 13:35

    מקסים יפה ומרגש
    בעיקר האהבה שלך לאמא ולסבתא

    אהבתי

  • מרינה גולדשטיין  ביום 25 ביולי 2010 בשעה 21:02

    איזה פוסט מגניב! אהבתי מאוד!

    אהבתי

  • הלה, סידני, אוסטרליה  ביום 26 ביולי 2010 בשעה 05:43

    אני אוהבת ללבוש משהו דומה למה שהבנות שלי לובשות. אותו צבע, לפעמים. הן כולן לובשות שמלה ומכריחות אותי גם כן ללבוש שמלה או חצאית… וזה מה שהופך אתכן למשפחה. הצבע, והעמידה האינטימית הזו. והגזרה.
    חבל על הזמן השמלה של אימא שלך. הייתי מתה לכזו בדיוק. הצבעים הבהירים, הפשוטים, וסבתא שלך פרח צעיר ורענן.

    אהבתי

  • רוני  ביום 27 ביולי 2010 בשעה 16:51

    את כל כך גמלונית בצילום הזה, רגע לפני שהתברברת לכדי ברבור. יש לך פרצוף שלרחם-על-אמא-שלך כמה ויכוחים בטח היו לכן.
    אני נתקעתי עם המתוקה הזו הקטנה מאחור, עם השמלה הנהדרת והחיוך הנהדר, והכל כי גם לי משכו את הגרביים ככה, גבוה גבוה. סבתא, כמובן. זו שנפטרה השבוע, ועד יומה האחרון עמדתי אצלה למסדר בכל מפגש.
    חלי, העין שלך, והלב, כל כך עדינים ורגישים שזה נוגע מיד גם במי שעומד מולך, שולח את כולנו פנימה, לנעורים שלנו, למשפחה, למה שהיינו. זה מקסים.

    אהבתי

  • תגל  ביום 1 באוגוסט 2010 בשעה 22:21

    עוד עוד עוד פוסטים כאלה עם תמונות ישנות
    זה גם מתחבר לפוסט על החדר ההוא

    אהבתי

טרקבאקים

כתיבת תגובה