כשכואב לי, לא ארצה רופא?

 

 

היום לפני שבוע נסגרה המרפאה.

ככה כתב שוקי.

המרפאה של "רופאים לזכויות אדם".

הם טיפלו בכל יום בכמאה חולים –

עובדים זרים ופליטים,

אנשים שבלי המרפאה הזו,

שלא נדבר על האנשים הטובים שהקימו ומחזיקים ומתנדבים ומטפלים ומרפאים, 

אין להם סיכוי להפגש עם רופא. לא בגלל כאב בטן ולא בגלל איידס.

לא בגלל אפסס כואב, לא בגלל שפעת וגם לא במקרה של שחפת או צהבת.

פ ל י ט י ם –

צריכים שליטנו להעצר לרגע על המילה הזו, המתגלגלת על לשוננו ברמה כמעט יומיומית

בשנים האחרונות.

פליט –

פליט הוא אדם שנמלט מביתו או מארצו בגלל מלחמה או משום שהוא נרדף בה

מחמת גזעו, דתו, לאומיותו, חברותו בתנועה חברתית מסוימת או דעותיו הפוליטיות.

אדם שנותר חסר בית עקב אסון טבע (כגון רעידת אדמה), אינו בגדר פליט.

 גם אדם שהיגר מארצו משיקולים אחרים (כגון שיקולים כלכליים) אינו בגדר פליט.

 

אז נכון, על פי החוק היבש לא כולם עונים על "הגדרת הפליט על פי אמנות בין לאומיות"

אבל כולם עונים ללא ספק על הגדרת "הפליט על פי אמנת האנושיות הפשוטה שבנו" –

אנשים שנמלטו מביתם ומולדתם כדי להציל את חייהם.

מרעב? מעוני? מנשק? ניצול? השמדת עם? טבח?

זה באמת חשוב על מה ולמה מילטו נפשם?

 

אני כבר לא מדברת על חמלה פשוטה,

ומתן טיפול בבעיות שפעת או "סתם" מחלות הנופלות ככה על כל אדם בחייו,

בודאי על כאלה שאיכות חייהם וטיב תזונתם או הלחץ הנפשי בו הם נמצאים לא ממש

מסייעים למערכת החיסון והבריאות הכללית שלהם,

עיזבו,

כבר הבנו מזמן

שנדיבות,

לב פתוח לאנשים במצוקה

וחמלה באופן כללי

הן לא תכונות המאפיינות את הממשל במדינת היהודים, בטח לא את זה הנוכחי.

 

המרפאה טיפלה ודאגה ותרמה והתנדבה וחיסנה את אותם פליטים,

אותם אנשים לא נספרים ולא נחשבים בעיני מדינת היהודים,

בטח שאני אדגיש את היהודים – לא נעים? –

tough luck – 

עובדה.

מדינת היהודים מתעלמת ממצוקת בני אדם, יצורי אנוש בגלל שהם

א. לא יהודים

ב. חסרי פיסת נייר המשייכת אותם אליה.

ג. היא הפכה להיות מדינה חסרת לב וחמלה אנושית. מדינה ומנהיגים קשי לב ונפש.

 

המרפאה והרופאים בה טיפלו באנשים חולים וחיסנו נגד מחלות מדבקות.

הם איתרו גברים נשים וילדים נושאי שחפת, איידס, צהבת ומחלות מסוכנות אחרות,

חולי סכרת, וכמובן אנשים לא מחוסנים , טיפלו בהם וחיסנו אותם.

בדרך זו –

אולי הטיעון הזה יזיז משהו במשרדים הרלוונטיים –

ובדרך זו גם הגנו על תושביה היהודים, החוקים והכשרים של המדינה.

 

הגיע הרגע שבאו מים עד…

הרופאים מסרבים ובצדק לדעתי להמשיך להפעיל את המרפאה מתרומות, ודורשים

מהמדינה להפסיק להלל אותם על מעשיהם ולחלק להם מדליות הומניות אלא לעשות

מעשה.

הם דורשים מהמדינה לקחת אחריות על הטיפול הרפואי האלמנטרי המגיע לכל אדם.

ולא רק בגלל שישראל חתומה על אמנת הפליטים –

מוסיפה הדס זיו במאמר מזוקק ומדוייק –

לא רק בגלל הפורמליות –

אלא בגלל ההיסטוריה שמלמדת אותנו מה המחיר שמשלמים הפליטים.

 

לכן החליטו המפעילים, המתנדבים, המטפילים והמרפאים לסגור את המרפאה.

לא כי לא אכפת להם, מה פתאום.

אלא כי זה הדבר הנכון לעשות ברגע זה –

כי ברגע זה בו אנו יודעים כי השירות שאנו נותנים קורס ולוקה בחסר,

כי מה שהם מקבלים מתרומות ולבבות חמים ורופאים ומתנדבים בעלי נשמה

הוא לא הדבר הנכון לאורך זמן –

הדבר הנכון הוא שהמדינה הזו תקח אחריות על האנשים שבתחומה

שתפתח את ליבה ונפשה וזכרונה כאומה נודדת, תלושה ומאויימת ותעשה מעשה.

מדינה שתקום ותקח אחריות, לפחות רפואית, אלמנטרית על הפליטים האלה.

כן הלא חוקיים. אלה שהצליחו להציל את נפשם וחייהם והגיעו אלינו.

מדינת ישראל ומנהיגיה חייבים להזכר מי אנחנו.

 

מה צריך לעשות כדי להזכיר להם שהמדובר בבני אדם ולא רק באיקס מליוני ש'ח?

לפרוט את המסה שלהם לסיפורים בודדים, אנושיים?

לתת לכל בלוגר לספר מדי יום סיפור א ח ד, של פליט א ח ד כדי שתזכרו שיש שם אנשים?

מה הם מבקשים מכם היום?

רופא. אחות. אנטיביוטיקה. חיסון פוליו לילד שלהם ואם אפשר אופטלגין.

נורא כואב להם.

הלב.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • גידי  ביום 31 במרץ 2008 בשעה 18:32

    ציטוט:"אדם שהיגר מארצו משיקולים אחרים (כגון שיקולים כלכליים) אינו בגדר פליט."

    האפריקאים שבאים לכאן ממצרים באים מסיבות כלכליות ואת ממשיכה לקרוא להם פליטים. סתרת את עצמך.

    אהבתי

  • מגיב לא קטנוני  ביום 31 במרץ 2008 בשעה 18:34

    פליט הוא אדם שנמלט מביתו או מארצו בגלל מלחמה או משום שהוא נרדף בה מחמת גזעו, דתו, לאומיותו, חברותו בתנועה חברתית מסוימת או דעותיו הפוליטיות.

    אהבתי

  • הו, ליברלים נאורים  ביום 31 במרץ 2008 בשעה 19:00

    עושה לפליטים מסודן. עזה מלאה גם היא בפליטים, אבל הם פחות אקזוטיים ורוצים לחזור לבתים שלהם שרובכם גרים על אדמתם. שם הלב לא נחמץ לכם? או שהמחיר כבד מדי? אפשר לשלם מס שפתיים בשביל כמה אלפי השחורים המתוקים מאפריקה ולהתעלם מהמליונים שמעבר לגדר ולחומה. אחרי הכל כולכם "שמאלנים", לא?

    אהבתי

  • תוהה  ביום 31 במרץ 2008 בשעה 21:36

    ומה עם אוכל? וקורת גג עם חימום או לפחות שמיכות? ומה עם חינוך? ומה עם איסוף זבל? ומה עם ביגוד?

    הרפואה זוכה לכותרות אבל צריך לזכור כי פליטים דורשים הרבה יותר משאבים מחיסון כזה או אחר לשפעת
    וצריכים לקחת פה החלטה ברמה לאומית

    האם ישראל מסוגלת לקלוט מאות אלפי פליטים מאיזורי קרבות?
    האם העובדה שבקרבנו מליון וחצי ילדים רעבים מאפשרת לנו זאת?
    האם העובדה שיש ניצולי שואה רעבים מאפשרת לנו זאת?

    כשאת יושבת בביתך החמים בצפון ת"א מאוד קל לרשום…..השאלה על מה את מוכנה לותר במדינתנו בשביל אותם פליטים

    אהבתי

  • תמי  ביום 31 במרץ 2008 בשעה 21:50

    האם באמת הפליטים הללו לא מקבלים שום משאבים מהמדינה בגלל הילדים הרעבים (היהודים)? או בגלל ניצולי השואה?
    מאד נאיבי לומר זאת, מכיוון שכפי שהוכח כבר אינספור פעמים, הרי גם תושביה של המדינה לא ממש מעניינים אותה, ולא מקבלים שום סעד ביום צרתם – קשישים, ניצולי שואה,חיילים, ילדים, עניים.
    אם כל המדינה היתה במצב של מחסור בתרופות, באוכל וכד' אז השאלה היתה אולי רלוונטית.
    האזרחים הפשוטים שעובדים למחייתם, או מנסים לפחות, ויתרו כבר על כ"כ הרבה דברים, ולא למען נזקקים, אלא למען היושבים בשלטון

    אהבתי

  • נעמה  ביום 31 במרץ 2008 בשעה 21:58

    אדם שבורח מארצו (או לא יכול לשוב אליה) בגלל מלחמה – איננו פליט כהגדרתו באמנה. הגדרת "פליט" באמנה בדבר מעמדם של פליטים מצומצמת וכוללת רק את מי שקיים חשש מבוסס היטב כי הוא נרדף בארצו מטעמי גזע, דת, לאום/אזרחות, חברות בקב' חברתית או דעה פוליטית ובשל כך נמצא מחוץ לארצו ולא יכול לקבל את הגנתה.
    ההגדרה באמנה היא אינדיבידואלית, ועצם קיומה של מלחמה בארץ המוצא איננה עונה להגדרת הפליטות אם האדם הנדון איננו נרדף באותה מדינה כחלק מאותה מלחמה (או כמובן ללא מלחמה כזאת).
    כך שהשימוש היומיומי (והקומונסנסי מאד) במונח "פליט" איננו חופף להגדרה המשפטית באמנת הפליטים.
    הגדרה משפטית לחוד והיבטים הומאניים לחוד. העובדה שאדם איננו עונה להגדרה הסטטוטורית של פליט איננה אומרת שאין להגיש לו סיוע. מדינות רבות מעניקות מעמד של פליט למבקשי מקלט (החלטה שהיא בריבונותה של המדינה ואיננה מתחייבת מן האמנה) על בסיס הומניטרי רחב יותר מזה המצומצם של האמנה.

    אהבתי

  • לגי  ביום 1 באפריל 2008 בשעה 04:33

    המדינה הזו לא בנתינה

    לא כלפי עצמה,
    אז כלפי מישהו אחר?

    אהבתי

כתיבת תגובה